utorok 3. februára 2009

Vôľa

... musim sa opravit. Po doslovne polnocnom premyslani som dosiel k zaveru, ze v tom predoslom clanku sa v istej veci mylim. Ako som porovnaval Cestu s tymi talentmi - mylil som sa. Tie talenty nemozu byt uz danou cestou alebo danym zmyslom. Boh nam nedava individualny zmysel, ale dava nam myslim schopnosti, alebo moznosti a taktiez rady, ako tento zmysel hladat a to uz v hociakej zivotnej situacii. Dosiel som k tomu, ked som si pomyslel na toho spisovatela. Predtym bol vazenym psychologom z uznavanej rodiny a odrazu sa ocitol na dne v koncentracnom tabore - nemohol v obidvoch situaciach plnit rovnaky zmysel, co vysvetluje aj ten treti bod ako si najst individualny zmysel a taktiez tie priklady zeny a smetiara. Takze zmysel si hladame sami a myslim, ze nemusi byt len jeden. Tych zmyslov mozme mat viac. Ako ten smetiar i my mozme kazdu, pre nas neprijemnu, situaciu premenit na nieco krasne, nieco obohacujuce a naplnajuce.

Otazne je uz len, ako je clovek schopny i v tej najkrutejsej chvili mysliet na nieco krasne, mysliet na svoju zachranu. Mysliet na zmysel zivota. Preco vazan nekapituluje, ale bojuje dalej? V hlave sa pohravam s dvoma myslienkami. Jednou je ta, na ktoru som prisiel pocas toho polnocneho rozimania. Rozmyslal som, preco... a prisiel som k tomu ze aby ten vazan bol schopny zmyslu, musi mat volu pre zmysel (... bezpodmienecne potrebujem precitat tu knihu ...). Rozmyslal som co je to ta vôla. Dosiel som k niecomu takemu ako "schopnost konat" (avsak nie je to konecny verdikt... ma to muchy). Zo zaciatku som myslel, ze vola je automaticky schopnost konat dobro, ale asi to tak nie je. Myslim, ze vola je taka schopnost, ktoru dostal kazdy a kazdy ju formuje sam. Skor by som povedal ze to nie je schopnost konat ale schopnost "chciet konat" a zaroven schopnost "prinutit sa konat", ale ako pisem - este to nemam ucelene tak sa vratim zatial k "schopnosti konat". Takze formuje si ju kazdy individualne. Rozmyslal som aky je rozdiel medzi masovym vrahom a dajme tomu knazom. Obaja maju volu, ale jeden k zlu a druhy k dobru. Cim sa teda lisia okrem vole? Dosiel som k tomu (zatial), ze volu ovplivnuje svedomie- pre nas krestanov vnutorny hlas ducha svateho. Takze volu moze ovplivnovat aj toto. Ale i tak. Su ludia cisty a itak nevydrzia natlak krutosti. Tak ako??? Ako prezit chvile neznesitelne bez toho, aby sme stratili svoje hodnoty a este z nich vytazili i stastie a lasku ??? 

...................................To be continued (... urcite)

Žiadne komentáre: