nedeľa 15. marca 2009

dokonaly=sväty=vstupenka do neba

... dnes som sa bol len tak prejst s Andym na izranskej ceste a nejako sme dosli v rozhovore k evanjelikom a k tomu, ze neuznavaju pannu Mariu a svatych. Moj prvotny nazor na svatych a podobne bol asi taky, ze akosi som nevidel zmysel sa k nim modlit. Prislo mi to skor ako porusovanie prveho bozieho prikazania (vid priklad juhoamericke staty a ich modlitby k svatemu Antonkovi). Ja som to chapal tym stylom ze svaty, to je byt dokonaly (co od nas ziada aj Boh). Ty svaty dosiahli tu duchovnu dokonalost a nam by mali byt prikladom v zivote. Ukazkou "ze sa to da" a nevidel som nejaky dovod sa k nim modlit - bral som ich ako taku dopravnu znacku na ceste zivota. Ale potom brat povedal, ze pri modlitbe k svatemu neziadam o odpustenie abo nieco take (co by bolo fakt uz porusenie 1. prikazania) ale o orodovanie - a to preto lebo kedze su svaty - asi su urcite v nebi, blizko Boha a mozu ho o to prosit. Vtedy mi doslo ze vlastne v nebi su vsetci svaty... aspon nejak tak sme to prebrali.. zaujimave hypotezy...
tym ma aj napada taka tema na ktoru niekedy myslim, ze mnoho ludi - i veriacich, akosi neveri na take veci. Myslim, ze pojmy ako nebo, peklo, diabol, zly duch, anjel beru skor ako nieco mytologicke a rozpravkove. Sme v dobe ked sa kazdy snazi vsetko odvovodnit logicky a vedecky. No myslim ze nie vsetko sa da odvodit tymto sposobom. Ja verim na zazraky. Ved si precitajte trosku z Pisma a tam je skoro v kazdom texte nejaky zazrak. Minule som si tak cital jedno evanjelium (uz si nespomeniem ze ktore ale tusim ze to bolo ked Jezis vzkriesil mrtve dievca) a tak som si predstavil ze som jednym z davu. Lebo clovek ked to precita tak to zoberie asi tak nadnesene, asi tak ze:" aaa, Biblia". To ze sa v Biblii pise o zazrakoch sa berie nejak ako za samozrejmost. V dnesnom svete uz nemame take zazraky ako v Biblii (sice aj take sa najdu), ale ja osobne mam pocit ze kazdodenny zivot je preplneny zazrakmi - sice len takymi drobnymi.Osobne som mal moznost zazit take. Mozno ze keby som vam ich povedal tak by ste povedali :"Aaale, to je len nahoda, alebo len nieco bezne..." ale ja to beriem inak.
Prednedavnom na pokeci napisal jeden chalan (neviem presne) :"Doba, ked zili apostoly bola plna zazrakov aby ludia uverili a apostoly zapisovali, po ich smrti ked uz to bolo spisane, nebolo treba zazrakov - staci verit Pismu" . Nenapisal som to presne, to staci som tam dostrcil ja - a to kvoli tomu ze je to tak jenoduche pochopit a pritom tak zlozite uverit. Dnes tu mame miliony Tomasov ktori neveriacky krutia hlavami a pytaju si zazraky. Ale v Biblii Jezis hovori tiez o pokoleni, ktore neuveri ani zazrakom a prednedavnom bola citana pasaz z Izaiasa, kde hovori, ze ludia co neuveria Mojzisovim slovam, neuveria ani keby niekto zmrtvych vstal. Naozaj prorocke slova...
Na druhej strane ma boli, ze taky ludia sa potom asi nedostanu do neba, alebo ja neviem. Stale asi budu zapierat...

Žiadne komentáre: